donderdag 15 mei 2008

Singapore Airlines Mega Educational Nepal / Singapore – 05 Mei 2008





Om 6 uur worden we wakker gemaakt met Betty (Bed Tea) en een kuip warm water om ons te wassen. Een prachtigere wake-up dan hier kan je je niet voorstellen. De ontbijttafel staat al gedekt en we krijgen corn flakes, omelet en toast. Ik voel me niet zo goed en eet heel weinig.
De Sherpas breken het kamp af en we vertrekken. Het zou een makkelijke tocht worden waar we voornamelijk naar beneden zouden moeten gaan, maar om dat te bereiken blijkt het nog zwaarder dan de dag ervoor, de meeste stukken zijn extreem moeilijke bergwegen en het stijgt sterk. Na een uur begin ik het weer moeilijk te krijgen. 2 Sherpas en Dimi blijven bij mij. Ik moet weer heel vaak stoppen en moet regelmatig braken zonder dat er iets uitkomt, erg vermoeiend. Dimitri blijft me helpen en ik ben hem hier enorm dankbaar voor.
Toch gaat het echt niet, niet omhoog, niet op rechte stukken en ook niet omlaag. Ook na een uur of 3 als de weg eindelijk omgekeerde Nepali Flat word, lukt het me niet. Tot ik dan uiteindelijk eens alles goed kan doorkotsen, plots gaat het beter en een serieuze tred komt er weer in. Als we dan eindelijk aankomen en de bus bereiken, blijkt dat de 2de groep pas is aangekomen.
Ik drink in een keer een fles Mountain Dew op en plof neer, compleet uitgeput. We rijden nog 5 minuutjes met de bus naar de lunch-plek maar ik kan daar alleen liggen en kan het eten zelf niet zien. Ik eet 3 partjes mandarijn. Op de bus begint het beter te gaan. Na een 40 minuutjes zijn we terug bij het hotel, als je weet dat we 2 uur hebben afgelegd om aan de vertreksite te geraken, krijg je een beeld van wat we hebben afgestapt.
Terug in het hotel, springen we in het zwembad en dat helpt er mij weer volledig bovenop. Na ons te hebben klaargemaakt gaan Dimi en ik eten, ik heb ongelooflijk zin in frieten en Dimi in een hamburger, die bestellen we dan ook bij het restaurant , heerlijk.
Onze gids is terug en we stappen weer de bus op om 10 minuten later in het centrum van Patan aan te kopen. We bezoeken de oude stad en die is prachtig, het regent eerst een beetje (niet normaal maar de verwoestende orkaan in Myanmar zal hier wel meespelen), maar al snel klaart het op en lopen de straten vol met mensen. Kinderen achtervolgen ons minuten lang om iets te verkopen en spreken perfect Spaans, Frans en Engels, mensen staan te wachten aan het waterreservoir, een markt begint uit het niets en krioelt snel van de mensen – prachtig.
In het hotel wacht ondertussen de farewell Bar Be Cue (sic) en die is enorm goed gevuld en er ligt zelfs rundsvlees op. We krijgen nog een paar afscheids-speeches en ook Shivraz en Tensing Sherpa zijn erbij. Tenzing zegt me dat een van de zaken die hij heel speciaal vond was het feit dat ik op een moment gestopt ben om te kijken en een foto te nemen van het spel van 2 vlinders.
Na de BBQ gaat iedereen vrij snel slapen, maar wij blijven nog met Annika en Claudia nalachen op ons terras. Het is 1uur 30 als we eindelijk gaan slapen.
Ons geweldig verblijf in Nepal is bijna voorbij.

Geen opmerkingen: