donderdag 15 mei 2008

Singapore Airlines Mega Educational Nepal / Singapore – 03 Mei 2008

Opstaan om 5 uur 15 om te douchen en de boterhammen te smeren.

Om 7 uur is het op Brussel Zuid de eerste ontmoeting met de groep van 20 die zal meereizen naar Nepal. Hubert (Amex) is erbij, Dimitri (BCD) en ook Martine (Joker), destijds nog een van mijn petekindjes bij Toeristika. De begeleider van SQ is Harco Peereboom. We krijgen een mega-flashy bagagebinder en een Sigg Fles cadeau, handig.

Om 7 uur 30 vertrekt de trein naar Parijs Charles de Gaulle Airport. De vlucht naar Singapore is om 1230 uur. Ik heb er maar een 30-tal minute op kunnen slapen maar de vriendelijke crew, de geweldige service en het uitstekende entertainment programma helpen veel.
In Singapore aangekomen, gaan we eerst even naar de Luchthaven-tuin en daar overvalt de hitte ons meteen. Singapore ligt maar 1 graad onder de equator en dat betekent dus om 7 uur ‘s morgens, al 27 graden en mega vochtig.
Op de Silkair vlucht naar Kathmandu kan ik eindelijk een uur of 3 slapen, de vlucht zelf duurt nog 5 uur.
Uiteindelijk komen we, 25 uur na ons vertrek in Brussel Zuid aan in Kathamandu, Tribhuvan International Airport. Een heel basic luchthaven, maar de douane formaliteiten zijn snel geregeld en de mensen van Pan Himalaya Travels nemen alles professioneel over, vanaf nu hoeven we nog weinig zelf te doen.
Het is een wilde, intense rit naar het Summit Hotel in Patan, mijn foto-apparaat blijft klikken: heilige koeien op straat, stinkende heilige rivieren waar mensen zich in wassen en vooral: Klaxons.

We worden in het Summit hotel prachtig ontvangen, krijgen een Tikka (ge weet wel, zo’n rood punt op uw voorhoofd) en bloemetjes over ons uitgestrooid. Daarna een welkomstdrink op het terras met een welkomstwoord van de manager (Engels, de eigenaar, Cas, is dan weer een Hollander) en een woordje uitleg over het programma.

Het hotel zelf is prachtig, de kamers zijn basis maar proper en alles is er; we zitten op het 2de verdiep van een prachtig gebouw met gebeeldhouwde terrassen en met zicht op de verschillende tuinen, terrassen en het zwembad.
Een frisse duik daarin zorgt ervoor dat Dimi (mijn kamergenoot) en ik ons weer op en top voelen.
Rond 13 uur hebben we een lunch buffet op het terras en daarna vertrekken we weer met onze bus en een gids naar Shwayambunath (Monkey Temple). De tempel is prachtig: stupa’s, gebedsvlaggen, winkeltjes, Buddhisten, Hindus, Mountain Dew (3 cent), bedelaars, aapjes,…. Dit is geen tempel enkel voor de toeristen, nee, hier word echt geleefd: gewassen , geschaakt, gewoond, gegeten en gebeden.

Op de terugweg krijgen we peace tekens toegeworpen door een bende Tibetaanse Monniken die een hongerstaking opgezet hebben.
We bezoeken nog Kathmandu Durbar Square, het oude hart van Kathmandu: tempels, tempels en nog eens tempels. We gaan ook naar de woonplaats van Kumari, de levende godin, het is de reïncarnatie van een budhistische godin, maar ze word ook aanbeden door Hindus. Deze ongelooflijke mengeling van de 2 godsdiensten in Nepal maakt Nepal heel special en kan je echt overal terugvinden. Kumari is nu 11 jaar oud en zal een levende godin blijven tot ze per ongeluk bloed of haar eerste maandstonden krijgt. Daarna word een andere Kumari gezocht. We krijgen Kumari 2 seconden te zien. Ze lijkt wat verveeld, maar dat lijkt me logisch, gezien ze zelden buiten kan en niet mag spelen zodat ze niet zou vallen en bloeden. Ze mag ook nooit de grond raken.
Verder op het plein, veel Hindu godenbeelden: Ganesh (Olifantenhoofd), Hanuman (Monkey God), Vishnu (the destroyer and creator); erotische sculpturen.
Hier valt de batterij van het foto-apparaat, dat zogezegd een week lang kan meegaan, natuurlijk plat.
We eten weer een buffet in het hotel, drinken nog wat en dan keren Dimi en ik terug naar onze kamer, waar we nog wat bijpraten op ons terras en dan nog heel wat aflachen in de kamer.
‘s nachts krijgen we bezoek van Joske en een heel vriendelijke kakkerlak die wacht tot ‘s morgens om van het dak te vallen (hadden hem al ‘s avonds gezien) en niet ‘s nachts ergens bij ons tussen de lakens is gekropen.